Az ifjabb Szepsy István jó példa az erős, innovatív új borászgenerációra. Nem kisebb céllal alapított a családi mellett saját pincészetet, mint, hogy a tőkéjénél megragadva, világhódító útjára indítsa a száraz furmintot. A családi közös munkáról pedig azt mondja, édesapjával majdnem többet beszélget, mint a feleségével. Pesten kaptuk el egy interjúra.

istva_n.png

Édesapád hogyan fogadta anno a döntésedet, hogy egy saját pincészet kiépítésébe (is bele)vágsz?

Teljes mértékben támogatott, hiszen, egyrészt, nem is váltam ki teljesen; a Szepsy Pincészet mindig az a családi vállalkozás marad számomra, amitől sosem szeretnék elszakadni. Minden reggelem ott indul, és Édesapámmal majdnem többet beszélgetek, mint a feleségemmel. Másrészt, a Szent Tamás Pincészet nyomos okkal jött létre. A kiugrással egy olyan dolgot tudunk megvalósítani, amit eddig, itt a környéken, senki nem tudott megoldani.

Mégpedig?

A cél az, hogy világszínvonalú szintre emeljük a száraz furmintot, és megerősítsük a tokaji borvidék hírnevét. A rendszerváltás után sajnos a termelés ezen a vidéken mit sem változott. A mai napig az olcsó, édes borokban hisznek, ebbe pedig lassan, de biztosan, tönkre megy a borvidék. Az egykor híres Tokaji Aszú, vagy Szamorodni, mára már nem képviselnek márkaértéket. Sok a hamisítás, sőt, a legtöbb esetben már a gagyival azonosítják ezeket a márkaneveket. Ahhoz, hogy ezek a borok egyszer majd újra a minőséget tükrözhessék, először magának a tokaji borvidéknek a hírnevét kell helyreállítani. Ehhez kell egy olyan településszintű bor, ami viszonylag olcsón, nagy mennyiségben elérhető, mégis igényes, történelmi gyökerekkel rendelkezik, és még nem olyan ismert a világban. Ez a száraz furmint.

Ami Nálatok a MÁD, ugye? Miért éppen a település nevét választottátok?

Ez is a stratégia része. A fenti célt, a borvidék hitelének visszaszerzését, nem lehet egy ugrással elérni. Éppen ezért, a Mádi Körrel, ami egy helyi borászok közötti összefogás, szeretnénk egy több lépcsős eredetvédelmi rendszert kiépíteni, ami segít ennek a hosszú távú célnak az elérésében.

Első lépcsőként kihasználjuk azt, amiben Tokaj a legerősebb, a termőhely nagyszerűségét. A benne rejlő szépségét leginkább a furmint tudja megmutatni, hiszen nagyon tipikus az íz világa. Így, készítünk egy népszerű furmintot, amin keresztül a fogyasztók megismerik, és megszeretik a termőhelyet, jelen esetben Mádot.

Tapasztalataink szerint, a népszerű bor után, a fogyasztóink 5-10%-a elkezd érdeklődni a komolyabb, dűlőszelektált boraink iránt is, és ez adja az alapját a következő lépcsőnek, hogy a dűlőneveknek építsünk márkát. Ha a dűlőneveket elfogadják a fogyasztók márkanévként, akkor itt a környéken az összes borászat ilyet szeretne majd gyártani, azaz szárazbort. A száraz furmint sikerei az aszúra és a szamorodnira is ráirányítják a figyelmet, így ezek visszaszerezhetik méltó hírnevüket.

Miért vagy ennyire 100%-osan meggyőződve a furmint sikeréről?

Mert a borfogyasztásban kialakult egy vákuum; a világnak egyszerűen szüksége van egy újfajta borra. Mármost, egy nemzetközi szinten ismert, történelmi borvidékről származó, egy termőhelyet tökéletesen bemutatni képes fajta világsikerre van ítélve. A furmint úgy fog berobbanni a köztudatba, mint anno a rizling, vagy a sauvignon blanc.

Éppen ezért nagyon ügyesnek kell lennünk, hiszen, ha ez bekövetkezik, mindenhol furmintot akarnak majd készíteni. Már most a legdinamikusabban fejlődő furmint ültetvény Szlovéniában van… Nekünk semmi más előnyünk nincs ahhoz, hogy a csúcson maradhassunk, csak a termőhely. Nem a képességeink, nem technológiai eljárásaink, csakis a termőhely, csakis Tokaj. Nekünk kell először betörni a világpiacra.

Gondolom, e mögött a grandiózus cél mögött, hatalmas munka van, és hatalmas csapat dolgozik…

A szakmai részét én viszem a pincészetnek, Ipacs Géza az arculatért és a design munkákért felel, Kovács Károly pedig a pincészet létrehozása mellett a megálmodója és megvalósítója a Gusto Étteremnek, az Első Mádi Borháznak, az Aszúháznak és a Mádi Oktatási Központnak is. A Szent Tamás Pincészet alkalmazásában 27 fő dolgozik, de, azokkal együtt, akik ennek az egész rendszernek a felépítésében segítenek, már 100 fős nagyságrendéről beszélhetünk. A kereskedelmünk 70%-ban export, és mindössze 30%-ban belföldi értékesítés. Az USA, Britannia, illetve Norvégia, kis mértékben Ázsia most a legfontosabb piacaink, és mindenhova más-más kommunikációs stratégiára van szükség. Keleten például nem működik a játék a MÁD névvel, hogy az ékezetnek csak a sziluettjét rajzoljuk meg (a „mad” szó angolul őrültet jelent – a szerk.) Természetesen, helyi, megbízható disztribútorokkal dolgozunk, de még így is nagyon sok munka mindezeknek az összeszervezése.

Olyan piacokon is meg tudunk jelenni, ahova a Szepsy Pincészet nem tudott bejutni, hiszen pont az a cél, hogy új területeket hódítsunk meg. Fontos megjegyezni, hogy nem konkurencia vagyunk, a Szent Tamás nem lenne a Szepsy Pincészet nélkül. A komolyabb szakmai munka még mindig az utóbbiban zajlik, ott koncentrálódik a legtöbb tudás. A szőlészeti technológiai fejlesztések mind ott történnek. A Szepsy ebben erősebb, míg a Szent Tamás inkább a borászati technológiában fejlettebb. Szép, szoros együttműködésben dolgozik együtt a két pince.

És Ti hárman, Gézával és Károllyal, akik az alapkövei vagytok a Pincészetnek, mennyire szorosan dolgoztuk együtt?

Leginkább mindenki a saját területéért felel, de a siker közös alkotás. Nem nagyon volt például olyan design munka, min Géza a mi véleményünk miatt változtatott volna, de persze bor se volt olyan, amihez az ő véleménye miatt nyúltunk volna hozzá. Géza egyébként zseniális, mindig van egy újabb, és jobb ötlete. A mostani új arculatban igyekeztük összegyúrni az eddigieket, és egy, a letisztult portfóliónkhoz méltó logót alkotni. Az alsó, alapkő a Szent Tamás dűlőről származik, ez az alapja mindennek. A középső kő a Nyúlászót képviseli; ennek a dűlőszelekciója volt az első, kommunikációban legerősebb borunk. Az alakzat tetején pedig a Percze található.

Ennyi munka, és megosztott felelősség mellett van időd hobbira?

Nagyon szeretek horgászni, pingpongozni, úgy általában sportolni, illetve főzni. A 19. századi gasztronómia például kifejezetten érdekel. Az evés egyébként is központi szerepet játszik nálunk a család életében, kínosan ügyelek rá, hogy minden vasárnap együtt legyünk, együtt együnk. Van, hogy én főzök, ilyenkor kimondott fogások vannak, már szerdán elkezdek készülődni…

Egy nehéz nap után milyen bort bontasz lazításképp?

Ha fáradt vagyok, nem szeretek kísérletezni, inkább biztosra megyek, úgyhogy saját furmintot. Különben, nagyon szeretem a francia chardonnayt, és sauvignon blanc-t, a moseli rizlingeket, vagy egy Barolot.  Természetesen, itthoni borok közül is vannak, amiket nagyon kedvelek, egy Hernyák Pinot-ot, vagy egy Sebestyén Csabi Kékfrankost például bármikor nagyon szívesen kinyitok.

Hogy látod magad 10 év távlatában?

Nagyon aktív társadalmai életet élünk, ez biztosan nem változik majd. Az életvitelem azonban minden bizonnyal változtatnom kell majd. Nagyon sok energiámat veszi el a két pincészet, és a családomnak nagyon sokat kell nélkülözniük engem. Szerencsére a Szent Tamás pincészetben, mivel már most is részleges a jelenlétem, hosszabb távon, ki tudunk majd alakítani egy önfenntartó rendszert. Most még nem tudom elképzelni, hogy kiadjam a kezemből, de később lehet egy olyan felelőse, aki irányítani tudja majd. Ugyan a két kislányom még nagyon fiatal ahhoz, hogy a borért lelkesedni tudjon, és nem is szeretnék rájuk erőltetni semmit, de azért minden jel arra utal, hogy lesz, aki tovább vigye a borászatot…

10 nap, 1 borász: járd végig velünk 365 nap alatt Magyarország borvidékeit és ismerd meg Juniborászainkat! Videók, érdekességek, interjúk és persze kóstolók 10 napról 10 napra a DiVinokban.

Április 1-10-ig Szepsy Pisti kedvenc borait mutatjuk be nektek, illetve mutatja be ő maga a kiemelt tételeken keresztül.

szepsy_poszt_alap.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://juniborbar.blog.hu/api/trackback/id/tr9412397221

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hab a portán 2017.04.10. 15:47:20

Mit üzen a web?Heti alkoholos hírek, költemények. 14 hete szedi rendbe a Heti sajtó, miben az alkohol léte, amiért a gyűjtő minimum tortát érdemelne habbal, az se baj, ha sör lesz, hogy akadna a torkán, folyjon ki az orrán, attól függően, melyiket n...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása