Decemberben újra választottak a Juniborászok: a Zöldszüreten megismert fiatal borászok közül idén ketten is bekerültek az Egyesületbe. Szeretettel köszöntjük tagjaink között Bussay Dorottyát (Zala) és Kovács Tamást (Szent Donát - Csopak). A következőkben röviden bemutatjuk őket és pár kérdést feltettünk nekik. A borok hamarosan a DiVinoban is kaphatóak majd!

bussaydorottya.jpg

Bussay Dorottya /Bussay Pincészet

Csörnyeföld / Zala

A Bussay család öt és fél hektáron termel szőlőt. Mióta Bussay László, a család feje elment, a három lány vette át a munkák nagy részét, közülük is Dorottya és Bianka foglalkozik kiemelten a borászattal. Dorottya apjától tanulta a borkészítést, 87 óta járták a zalai dombokat, erdőket, szőlőt, természetet. Nem csak a borászatot, hanem a háziorvosi hivatást is örökölte édesapjától. A pince ars poeticáját 2009-ben írta le Bussay László:

„Biztosan tisztességes borokat készítenénk innen 30 kilométerre északra is, de nem aggatnának annyi érmet a nyakunkba. A termőhelytől függ szinte minden. Az ember szerepe annyi, mint a bábaasszonynak a szülésnél, legyen felvértezve minden szakmai tudással, mindenféle technikával, de hagyja természetes úton megszületni a gyereket. Ugyanígy van a borral is, képezzük ki magunkat a tudással, de valójában akkor van a legjobb borunk, ha nem kell hozzányúlni. Ha mégis, csak annyira, mint ellátni egy újszülöttet.” (Bussay László, 2009)

Mióta veszel részt tevékenyen a borászat életében?

7-8 éves korom óta részt veszek a szőlő munkában, nyaranta reggel 5-kor a munkásokkal együtt kezdtünk a húgommal. Amint több feladatot tudtak ránk bízni, jött a pince munka, borkóstoló, rendezvények. Igazából ebben nőttem fel. A borászatot, borkészítést szép lassan fokozatosan vettem át Édesapámtól.

Mi volt az első saját évjáratod?

Az első a 2011-es Szürkebarát (ez még közös kicsit, de ez már én vagyok) , aztán a 2012-es Tramini, 2013-ból minden, 2014-ből még nem palackoztunk, és majd az ideiek. Amire nagyon büszke vagyok, az a 2013-as Esküvé.

Mióta tudod, hogy ezzel szeretnél foglalkozni?

Soha nem tudtam hogy ezzel szeretnék foglalkozni, nem volt ez egy "már pedig én borász leszek" dolog .Ez valami olyasmi, hogy az életem része, mióta csak az eszemet tudom és adta magát, hogy valamelyikünk folytatja.

Milyen közeli terveid vannak?

Megtalálni a saját utamat a borászatban, amit majd a lehető legjobban végzek és egyszer továbbadni a gyermekeimnek, ahogy azt Édesapám is tette.

kovacstamas.jpg

Kovács Tamás /Szent Donát Birtok

Csopak

 Aki volt már fent a csopaki hegyoldalban és nézett ki a fehérre meszelt ház árnyékából a Balatonra, az tudja, hogy Kovács Tamás és családja elég jó helyet válaszott a szőlőtermesztésre. A Szent Donát Birtok jelenleg 10 hektáron gazdálkodik melyből 8 hektár termő. A törzsterületek Csopakon és Paloznakon vannak, de van szőlő Tihanyban és jövőre kezdenek telepíteni a Káli-medencében, a Fekete-hegyen, ahol hosszú távon egy ikerbirtokmag létrehozását tervezik.

Mióta veszel részt tevékenyen a borászat életében?

Gyerekkorom óta részesültem a szőlőmunkák „szépségeiből”. Kisgyerekként persze a venyigehordás nem volt nagy mulatság, de szerettem a szabadban lenni és már akkor is a szőlő volt a kedvenc gyümölcsöm. A borászat 2001-es elindulásával édesapám apránként bevont a pincemunkákba is, míg 2010-2011 környékén jutottunk el odáig, hogy már én töltöttem el több időt a hordók és tartályok között. A 2012-es évjárattal szabad kezet kaptam.

Mi volt az első saját évjáratod?

Az első saját borom az első saját művelésű szőlőm szűztermése volt, egy 2006-os olaszrizling, Szitahegyről, gyalogtőkékről. A mai napig jól emlékszem arra a borra. Hordóban erjedt spontán, jó egyensúlyú volt és tartalmas. Egyben az első borunk, melynek a címkéjén egyértelműen megjelent a dűlőmegjelölés. 1400 tőkéről 3-400 palack készült belőle. Mivel sok munkám volt benne és kevés készült belőle, ezért nem adtam könnyen. Az akkori viszonyokhoz képest magas árat kértem érte, hogy lassan fogyjon. Ehhez képest nagyon népszerű lett és hetek alatt elfogyott. 21 évesen ez igencsak lelkesítően hatott. Ekkor kezdtem el komolyan játszani a gondolattal, hogy borral foglalkozzak.

Milyen közeli terveid vannak?

A következő öt év célja, hogy lépésenként tovább növeljük a birtokot, bővítsük a pincét és a jelenlegi termelést megduplázzuk. Fontos számomra, hogy külföldön is stabil közönséget tudjak felépíteni. Szerencsésnek érzem magam, hogy már tizenévesen sokfelé utazhattam Európában. Belgiumban gimnáziumba is jártam, flamand fogadócsaládnál éltem, megismertem a nyelvet és a kultúrát, kicsit a második otthonom lett. Éppen ezért Európának az a környéke számomra nem külföld, csak egy kicsit messzebb van Csopaktól. A EU egyébként is nagy lehetőség, még sosem volt ennyire könnyű bort messzebbre juttatni. Az érdeklődés pedig növekszik és a kis mennyiség sem feltétlenül jelent problémát.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://juniborbar.blog.hu/api/trackback/id/tr628156704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása