Bolyki Jani, a buliborász

 2014.06.10. 18:04

Levegővétel nélkül sorolja a birtok borfajtáit és 10 év múlva fesztiválszervezőként látja magát Bolyki Jani, akivel hétvégén mindkét minőségében lehet majd találkozni az Egri Jótékonysági Dűlőnapon. Juniborász interjúsorozatunkat most vele kezdjük!

bolyki_2-2.jpg

Hány hektáron gazdálkodsz, milyen szőlőfajták vannak a birtokon?
“26 hektáron, ebből 30% fehér, királyleányka, hárslevelű, sauvignon blanc, a többi kékszőlő: kékfrankos, cabernet franc, merlot, zweigelt, oporto, pinot noir, kadarka.”

Mik a kedvenc boraid? És mi az amihez akkor nyúlsz, ha mondjuk egy melós nap után este leülsz lazítani?
“Este Kékfrankos vagy Ördöngős a sajátok közül, napközben egy jó királyleányka fröccs, mondjuk egy bor, 3 deci szóda. A Juniborászok közül sok bort szeretek, például Gál Titi Kadarkáját vagy a Hernyák Sauvignon Blanc-t.”

Mi az első saját bor, amire büszke vagy?
“A 2006-os Cabernet Franc! Amikor megkóstoltam, nem akartam elhinni, hogy az én borom, pedig abban az évben egyébként a Bikavér nyert rangos nemzetközi elismerést.”

Mióta borászkodsz?
“Sok Juniborásszal ellentétben én első generációs borász vagyok. Mérnökként végeztem és eredetileg szőlő termesztéssel és eladással kezdtem el foglalkozni. Számolni mérnökként jól tudtam, 98-ban telepítettem 11 hektár szőlőt (a földterületet a családtól kaptam) és kiszámoltam, hogy 11 hektár az 1500 mázsa szőlő, ha a szőlő kilója 150 forint akkor a művelési költséget levonva keresek 15 milliót. Azt gondoltam, ha négy év múlva termőre fordul, akkor semmi más dolgom nem lesz, mint a szüret után október végén kimenni snowboardozni négy hónapra Franciaországba. Hatalmas energiákat adott, hogy pár év és sínre kerül az életem. Aztán úgy alakult, hogy elkezdtem kóstolgatni a borokat, amik a szőlőmből készültek, összeismerkedtem jó pár környékbeli borásszal és úgy éreztem, mégiscsak úgy kerek a történet, ha magam is borász leszek. 2003-ban volt az első évjárat, snowboardozni azóta sem járok hónapokra. 2003-2008-ig küzdelmes évek jöttek, gyakorlatilag egyedül dolgoztam fel a szőlőt, szép lassan tanultam mindent. Voltam Burgundiában, Ausztráliában, Kaliforniában, Bordóban, azt hiszem, ezt a szakmát mindig tanulja az ember.”

10 év múlva hogy látod magad?
“Fesztiválszervezőként! Nálam a pincénél most is 7000 fős rendezvények vannak már, jövőre sátorozási lehetőséggel is bővül a terület és talán még több rendezvény lesz majd. Most volt a Feszteger, minőségi zenével, ételekkel, kézműves sörökkel, Bolyki borokkal és pálinkákkal…És persze DJ Bolyki is fellépett!”

Ha nem itt borászkodnál, mi az ami érdekelne, mint terület?
“Ha nem Egerben lennék, akkor Tokaj és Burgundia érdekelne, Tokajban egyébként a terveim között van venni egy kicsi dűlőt. Ami még érdekel, az a furmint, úgy gondolom, Egerben alkalmasak lennének a talajok egy kísérletre.”

Mi a legnehezebb a borászkodásban?
“Az évjárati sajátosságokanak megfelelni, de nem veszem a lelkemre, ha valami nem olyanra sikerül, amilyenre szeretném, akkor nem kerül palackba.”

Mi a legjobb?
“A szüretet nagyon szeretem, azt nagyon várja is az ember. Izgalmas az erjedés, intenzívek az illatok, a fejlődés aztán már a belassulós rész. Várni muszály, nem lehet siettetni a borokat, szeretem megvárni, míg magától elkészül.”

A bejegyzés trackback címe:

https://juniborbar.blog.hu/api/trackback/id/tr506293758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása