Aki már próbált interjút készíteni Konyári Danival, az tudja, hogy ő nem az a borász, aki szeretné az efféle érdeklődést. Pedig sztorizni tud és szeret, off the record, egy bor mellett, persze főleg borokról és boros kalandokról.

Őszinte ember, kertelés nélkül kimondja azt is, hogy a borbemutatókon jópofizás sem a kenyere, beszéljenek helyette a borok, amik sokkal jobban el tudják mondani mindazt, ami érdekes. “Ha azt mondod, válasszak aközött, hogy fussak haza, vagy tartsak egy borkóstolót, akkor hazafutok. Ha van valami, ami neked fontos és elmondod ezerszer, az egy idő után elcsépelt lesz, márpedig a borokról én mindig ugyanazt tudom elmondani minden kóstolón. Egyébként is: nem rólam van szó, hanem a borról!” Juniborász interjúsorozatunk folytatódik!

DSC_0652_[1].jpg

Forrás: welovebalaton.hu

Hány hektáron gazdálkodsz, milyen szőlőfajták vannak a birtokon?

“35 és 40 hektár között ingadozik mindig, vannak új telepítések, területcserék, úgyhogy ez változó. Eddig durván 70% volt a kékszőlő, mostmár csak 60%, több fehér szőlőt telepítettünk mostanában. A fajták között megtalálható a cabernet sauvignon, cabernet franc, merlot, kékfrankos, syrah, malbec, igazából minden, ami komolyabb, testesebb bort ad, kivéve a pinot noir. Aztán van sauvignon blanc, olaszrizling, chardonnay, hárslevelű, semillon, rizlingszilváni, zöldveltelini, zenit. Most nagyon gondolkozom egy Balaton nevű boron a balatoni fajták házasításával, azt is el tudnám képzelni, ha több pincészetnek lenne a tó környékén ilyen bora, mint külföldön, régió jelleggel. Megbízható, könnyű, reduktív, gyümölcsös bort képzelek, valami féle minőségbiztosítási rendszerrel:  itt jók az adottságok, nem kell hozzá semmi különleges, tisztességes helyi szőlőből, tisztességes műveléssel. Szerencsére a most alakult Balatoni kör célja pont az összefogások elősegítése, először a halgazdálkodáshoz, szabályozáshoz szeretnének hozzányúlni.

Mik a kedvenc boraid?

Kedvenc saját a  Páva vagy az Alfa és Omega, én szeretem ezeket a nagy testes vörösborokat. Egyébként 10-ből 9-szer vörösbort iszom, fehéret, rosét ritkábban. De szeretem a sauvignon blanc-t, a Sancerre vagy a Pouilly-Fumé régiók borait. Voltam nemrég Szekszárdon és azt hiszem a kékfrankosban nagy lehetőség van, csak eddig nem megfelelően bántak a fajtával. Szeretem a tokaji borokat is, egy jó száraz furmintot vagy hárslevelűt.

Mi az első saját bor, amire büszke vagy?

2003 volt az első szüret a Konyárinál, akkor még küldözgettük a borokat versenyekre és a két vörös Brüsszelben aranyat és nagy aranyat hozott el. Akkor nagyon büszke voltam.

Mióta borászkodsz?

Gyerekkoromban ugye kötelező volt segíteni, de akkor nem élveztem annyira, meg az nem is számított borászkodásnak. Amióta szeretettel, szenvedéllyel és tudással csinálom, az 2000 környéke, mikor végeztem az egyetemen. 95-től a kertészetire jártam és 99-ben nyertem egy ösztöndíjat, egy őszi szemesztert Udinében. Onnantól tudtam, hogy igazán ezt szeretném csinálni.

Az, hogy borász leszek logikusnak tűnt, bár nem volt kötelező. Apa (Konyári János) által csöppentem a borász szakma közelébe, ő akkor alkalmazott volt nagyobb borászatoknál, saját területünk nem volt nagy, így semmiképp sem volt kötelező. A gyerekeimnek már kevésbé lesz választási lehetősége:)

Ha nem lett volna ez, akkor a természettudományi karra mentem volna, a biológia érdekel, én bírnék egy óceánjáró hajón tengerbiológuskánt dolgozni, amolyan David Attenborough-ként.

10 év múlva hogy látod magad?

Ugyanezt csinálom, csak több nyugalommal, kevesebb szociális kötelezettséggel és borkóstolóval, és több időm marad a gyerekeimre.

Ha nem itt borászkodnál, mi az ami érdekelne, mint terület?

Nehéz megmondani, Dél-Afrikában nagyon jól éreztem magam, Portugáliában is, ha az lenne a kérdés, hol szeretnék egy szüretet eltölteni, akkor Bordeaux-ban.

Mi a legnehezebb a borászkodásban?

Azt nehéz felfogni, hogy iszonyú sok idő telik el a tervezés és az eredmény között. Meglátsz egy dűlőt, beleálmodsz egy fajtát, mire termőre fordul, leszüreteled, hányszor kell még utána is aludni, felkelni, mire az a bor olyan lesz amivel elégedett vagy. Én már tudom milyen lesz a cimke, de még mire elkészül, addig rengeteg idő telik el.

És mi a legjobb?

Amikor leszeded az utolsó szőlőt egészségesen, épen és másnap esni kezd a hideg eső, akkor tudod hogy jól döntöttél.

 

 

Címkék: Balaton juniborász Junibor interjú Konyári Dani

A bejegyzés trackback címe:

https://juniborbar.blog.hu/api/trackback/id/tr346285021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása